LOGO

گوریلا مارکتینگ، هیاهوی خلاقانه برای اثرگذاری سریع

گوریلا مارکتینگ
آنچه در این مطلب می خوانید...

بازاریابی به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که یک کسب و کار برای گسترش خرید و فروش محصول یا خدمات خودانجام می دهد. این حوزه شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مصرف‌کنندگان یا سایر مشاغل است. بازاریابی، دارای روش‌های مختلفی است که هر کدام بنا بر مقصود مورد نظر و یا شرایط موجود در هر کسب و کار، انتخاب می‌شوند. گوریلا مارکتینگ یکی از این روش‌ها است که ما در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت.‌

گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ، یک روش بازاریابی است که در آن برندها با شیوه‌های نامتعارف و مقرون‌به‌صرفه به تبلیغات کالا و خدمات می‌پردازند. این روش به دلیل بهره‌گیری از ویژگی‌های هیجانی و تاثیرگذار ، عموما ماندگاری بالاتری دارد. گوریلا مارکتینگ اولین در سال 1984 توسط جی کنراد لوینسون  و در کتابی به همین نام عنوان شد. وی بازاریابی پارتیزانی را استفاده از روش‌های غیر متعارفِ ارزان‌قیمت برای تقویت آگاهی از محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک برند معرفی می‌کند.

دلیل نام‌گذاری

نام این نوع بازاریابی، از جنگ‌های چریکی اخذ شده که به تاکتیک‌های کوچک مورد استفاده پرسنل شبه نظامی و غیرنظامیان مسلح، مربوط است. این تاکتیک‌ها از کمین، خرابکاری، حملات و دیگر عناصر غافلگیرکننده بهره می‌برند. استراتژی‌های گوریلا مارکتینگ، همانند جنگ چریکی از روش‌های خلاقانه‌ای تشکیل شده است. این موضوع شامل روش‌هایی که دربردارنده جوهره غافلگیری برای تأثیرگذاری بر مخاطبان باشند.

ویژگی‌ها و اهداف گوریلا مارکتینگ

امروز، اغلب کسب و کارها به این نتیجه رسیده‌اند که استراتژی‌های بازاریابی سنتی منجر به سود چندانی نخواهند شد. روش‌های بازاریابی نوین اغلب کارآمدتر هستند و عموما تعاریف تازه‌ و کاربردی‌تری از مارکتینگ ارائه می‌دهند. گوریلا مارکتینگ، یکی از این روش‌های تازه محسوب می‌شود. این نوع بازاریابی، روشی است که برندها به صورت شخصی یا دیجیتالی با وارد کردن یک عنصر غیر سنتی تاثیرگذار، با مصرف‌کنندگان تعامل می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های این مارکتینگ، ایجاد موقعیت منحصر به فرد در ذهن مشتریان و رهایی از شلوغی تبلیغات رایج است. شما باید در این روش، برندتان را طوری تبلیغ کنید که در ذهن مخاطب ثبت شود و باقی بماند. هدف اصلی این بازاریابی، ایجاد هجوم در بازار با استفاده از کمپین‌های منحصر به فرد و جذاب، با منابع محدود است.

روش‌های بازاریابی پارتیزانی

گوریلا مارکتینگ روش‌های متفاوتی دارد که هرکدام دربردارنده بخش‌هایی از ویژگی‌های این نوع بازاریابی است. بازاریابی محیطی، کمین، مخفیانه، ویروسی، مردمی،  خیابانی  و… برخی از روش‌های این نوع مارکتینگ است. ما در ادامه به معرفی چند روش مهم گوریلا مارکتینگ خواهیم پرداخت.‌

بازاریابی مخفیانه

بازاریابی مخفیانه به شیوه‌ای ظریف و پنهان اشاره دارد، طوری‌که برای مصرف‌کنندگان یک ترفند بازاریابی به نظر نمی‌رسد. ایده اصلی این شیوه بر عرضه محصولات با روشی مخفیانه‌تر متمرکز است، به شکلی که با اصطلاحِ «پرواز زیر رادار» همسو باشد. این مثال می‌تواند موضوع را برای شما روشن‌تر کند. در نظر بگیرید آخرین چیزی که یک فرد در خرید بستنی پیش‌بینی می‌کند، شبیه‌سازی چوب بستنی، با هدف مورد نظر طراح تبلیغاتی است.

بازاریابی ویروسی

هدف از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی یا هولناک، به حداکثر رساندن پتانسیل‌های بازاریابی سینه به سینه یک محصول یا کمپین است. این روش به معنای بازاریابی تاثیرگذار برای جلب توجه مردم به کار می‌رود، طوری که این افراد  ترغیب به صحبت با یکدیگر درباره موضوع و محصول مورد نظر شوند. بازاریابی ویروسی، باعث می‌شود مخاطبِ هدف، ظرفیت پذیرش بالاتری پیدا و به ایجاد سر و صدا و هیجان برای محصول کمک ‌کند.

مارکتینگ خیابانی

بازاریابی خیابانی شامل استفاده از استراتژی‌های بازاریابی غیر متعارف برای تبلیغ یک برند در خیابان‌‌ها و سایر مناطق عمومی است. هدف اصلی، ایجاد یک اثر ماندگار در میان عموم با استفاده از ایده‌های نوآورانه مختلف محسوب می‌شود. برخی از این فعالیت‌ها عبارت از شخصی‌سازی عناصر خیابانی، ترتیب دادن فلش‌ماب، توزیع محصولات یا آگهی‌ها به روش‌های خلاقانه و سازمان‌دهی نمایش‌های جاده‌ای یا پرفورمنس است. خط عابر خیابان مک دونالد به شکل سیب‌زمینی سرخ‌کرده، نمونه‌ای عالی از بازاریابی خیابانی است.

سخن پایانی

ما در این یادداشت کوتاه سعی کردیم که مهم‌ترین و جالب‌ توجه‌ترین نکات گوریلا مارکتینگ را به شما معرفی کنیم. این روش می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان بر افکار مخاطب تاثیر و نتایج سریعی برجای بگذارد. هدف اصلی این نوع بازاریابی، شناسایی مخاطب و توجه به دریافت‌های هیجانی او برای رسیدن به سریع‌ترین نتایج تبلیغاتی است. شما هم اگر نیاز به تاثیر سریع در بازار هدف خود و دریافت نتایج قابل قبول با حداقل هزینه دارید، درباره این روش بازاریابی بیشتر تحقیق کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

LOGO

پاپ آپ

دریافت مشاوره رایگان

نام و نام خانوادگی(ضروری)
متقاضی دوره(ضروری)